Dag 3: Cultuur en religies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2013 - WaarBenJij.nu Dag 3: Cultuur en religies - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2013 - WaarBenJij.nu

Dag 3: Cultuur en religies

Blijf op de hoogte en volg Samen Leven Doe Je Zo

11 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Vanmorgen startten we om 7.15 uur op de Mulo Kerklaan. Iedere maandag wordt in Suriname op alle scholen de vlaggenparade gehouden. Alle leerlingen staan op het schoolplein, de Surinaamse vlag wordt gehesen, het volkslied gezongen en de directeur spreekt kort de leerlingen toe. Als wij er zijn wordt ook de Nederlandse vlag gehesen, onze leerlingen zingen het Wilhelmus en Hans Witt spreekt iedereen toe. Altijd weer een kippevelmomentje in de tropen! Daarna een les van een Surinaamse docent over de verschillende religies in Suriname. Vervolgens verzorgden onze docenten enkele erg leuke, interactieve lessen. Aansluitend naar de hindoetempel (mandir) aan De Weg naar Zee. Een mystieke plek aan de Atlantische Oceaan. Daar vertelde Margreeth Fuykschot het verhaal van de god Ganesha, te herkennen aan het gezicht met slurf. In de tempel gaf ze een bijzondere les over het hindoeïsme. Daarin kwam ook het 'swastika-teken' aan de orde. In het hindoeïsme en het boeddhisme is het een heel positief teken van kracht en leven. De nazi's hebben dit teken een kwartslag gedraaid en misbruikt.De leerlingen kregen allemaal een tekenopdracht en een wierookstokje mee om te branden bij het beeld dat hen het meest aansprak. Toen de tekeningen klaar waren, nodigde ze de leerlingen en
begeleiders uit te komen zitten op de trappen aan de oceaan en daar mediteren. Iedereen was stil met zijn/haar eigen gedachten. Het begon te regenen, maar dat deerde niemand. Toen het echt begon te storten, sloot Margreeth de meditatiesessie met de opmerking: 'De natuur wil kennelijk dat we nu stoppen'.
Weer de bussen in op weg naar de grote moskee en synagoge. Die staan in Paramaribo naast elkaar: dat is de enige plek in de wereld waar dat het geval is. De moslims en de joden gaan met elkaar om als goede buren. We mochten de lunch die we weer via hotel Stardust hadden geregeld gebruiken in een zaal van de moskee, omdat het nog steeds regende. Op het menu stond het typische Surinaamse gerecht bruine bonen met rijst: BBR. Daarna naar de synagoge, waar een gids over deze bijzondere plek vertelde. Er ligt zand op de vloer. Dat is om drie redenen: het symboliseert de tocht van de joden door de woestijn. Daarnaast heeft het een praktische reden: het gebouw is van hout en vroeger werden er veel kaarsen gebrand. Als die omvielen was dat veiliger dan op een houten vloer. In de tijd dat de joden vervolgd werden, moesten ze hun diensten in het geheim houden. Met zand op de vloer hoorden anderen niet dat er mensen waren. Vandaag erg veel regen. Het is hier nu officieel de kleine droge tijd, maar ook hier is het klimaat van slag. Vanavond gaan de leerlingen weer aan het werk met hun logboeken en de voorbereidingen voor de culturele morgen.

(NB We zullen proberen er wat films op te zetten maar de uploadsnelheid is hier zo laag dat dat waarschijnlijk niet lukt)

• 11 November 2013 - 21:32

Corrie Degen:

nou geweldig dat wij hier kunnen bekijken wat jullie op het programma hebben
    bedankt doei Jennifer

• 11 November 2013 - 22:00

Lucie Hoenselaar (tante Van Luca):

Wat een foto's......... we hebben alle foto's en verslagen op ons gemak door gelezen t/m de laatste tot nu toe.
    We kunnen alleen maar zeggen ,wat een GEWELDIGE kans krijgen jullie allemaal om dit mee te mogen maken.
    En elke dag is weer een hele bijzondere gebeurtenis voor jullie .
    We blijven jullie en natuurlijk Luca volgen achter ons scherm.
    Veel plezier allemaal!
    Heel veel lieve groetjes van Marcel/Lucie/kim/Tom/bo en Fleur Hoenselaar

• 11 November 2013 - 22:04

Roos (mama Van Silke):

Jammer van de regen, maar wat een indrukwekkende dag.
    Qua weer kan het altijd erger, zo stond ik vanmorgen vroeg 10 minuten mijn auto te krabben. Zo erg had het gevroren vannacht..........

Veel plezier morgen bij de gastgezinnen.

• 11 November 2013 - 22:28

Mariken Van Beckhoven:

Ik word er stil van als ik naar de foto's van vandaag kijk. Indrukwekkend.......
    Het is vandaag de elfde van de elfde. Is er daar ook nog een prins carnaval gekozen?
    Voor degenen die het weten willen.....wij hebben prins Hans IV in Knotsenburg!!!
    Nikki, dikke kus van papa, mama, Anouk en Puck xxxxxxx

• 11 November 2013 - 22:52

Anita Moeder Van Marielle:

Hallo Mariëlle
    Wat een prachtige foto,s weer...jammer van de regen..maar wellicht morgen beter weer.
    Heel veel plezier morgen bij het gastgezin
    Fijne avond...mama duikt onder de dekens xxx

• 11 November 2013 - 23:04

Michiel Tollenaar:

Leuk om jullie weer in actie te zien! Hier vriest het al een beetje terwijl jullie soms lekker afgekoeld worden door een stevig buitje. Gelukkig geen tyfoon. Liefs, pa

• 11 November 2013 - 23:10

Lia, Moeder Van Lobke:

Wat een belevenissen weer. Prachtig al die foto's. Wat kunnen we goed meekijken met wat jullie beleven, al lijkt het mij geweldig om daar ook zelf te staan! Ik denk dat je oren en ogen tekort komt. Morgen ook weer een spannende dag, bij een gastgezin. Lob, heel veel plezier! Heel veel liefs xxx

• 11 November 2013 - 23:12

Karin Boerboom:

Ook in de stromende regen zal Suriname een onuitwisbare indruk maken, al maakt een zonnetje het wel gezelliger. Hoop dat jullie genieten zoals het bedoeld is. Ook bidden voor Surinaamse bruine bonen. Luisteren naar de bijzondere zangvogeltjes, fluisteren tegen de dolfijnen, ruiken aan de vruchten en suriname proeven. Al die indrukken liggen bij mij nog steeds vooraan.
    Dikke knuffel voor Angelique en Margreeth, en hartelijke groeten aan alle anderen.

• 11 November 2013 - 23:27

Berlinda (moeder Van Chelsey):

GEWELDIG!! Wat een prachtig verhaal en enorm indrukwekkende foto`s. Ik zit iedere dag met smart op het verslag te wachten en ook op de foto`s. Ik wil even zeggen dat het hele programma zo goed geregeld is en zo goed verzorgd, eten en drinken in overvloed!!! De kinderen krijgen zoveel verschillende dingen te zien en mogen het allemaal met elkaar beleven. Wat een indrukken krijgen ze te verwerken...iets wat je je hele leven met je mee zal dragen!! geweldig hoor!! Geniet vooral allemaal, want voor jullie het weten is het voorbij..... veel plezier bij het gastgezin allemaal en Chelsey hele dikke kus en knuffel van ons allemaal xxxxxxxxx

• 12 November 2013 - 07:55

Familie Nagelkerke:

Wat een geweldig programma. We vinden het erg leuk om te lezen wat jullie allemaal beleven en nog leuker is het om de foto's al te kunnen zien. Jammer dat het zoveel regent, maar geniet van de warmte. Hier heeft het al gevroren. Dus dat is volgende week wel weer anders.
    groetjes van ons allemaal, Beppie

• 12 November 2013 - 08:05

Willian Ter Hoeve:

voor ons thuisblijvers hebben de foto's een grote impact zeker die van vandaag , laat staan als je er zelf bij bent.

wij vinden het nog een erg raar idee hoor dat jullie aan de andere kant van de wereld zitten.
    volgens mij is het een erg leuke groep en genieten jullie met elkaar van een unieke beleving.

• 12 November 2013 - 09:48

Marie-Jeanne (tante Van Linde):

Wauw Lin,

Wat ziet het er allemaal bijzonder uit en wat een indrukwekkende verhalen. Volgens mij een reis om nooit te vergeten. Lekker genieten nog en tot gauw.

Groeten,
    Marie-Jeanne en Bart en een knuffel van Joep en Tijn

• 12 November 2013 - 10:59

Opa En Oma Marielle:

Hoi Mariélle
    Wat een mooi verslag en foto's .,iedere dag weer spannend voor ons.
    En voor jullie een hele belevenis. GENIET ERVAN
    XXXX opa en oma

• 12 November 2013 - 12:38

Cor En Heidy:

Wat leuk om 's avonds heerlijk alle foto's te kunnen zien. Wat is het mooi daar en wat maken jullie bijzondere dingen mee. Geniet nog van alles wat komen gaat.

• 12 November 2013 - 14:17

Opa En Oma-Wil:

Hallo Silke,

wat fantastisch om dit allemaal mee te maken.
    Dit is iets wat je je hele leven bij zal blijven.
    Nog heel veel plezier!!!
    Opa en Oma-Wil.

• 12 November 2013 - 18:07

Rob Van Buuren:

Hi Iedereen,

Wat een leuke activiteiten en prachtige foto's. Niet te veel hooi op je vork, juf Margreeth!Groeten vanuit je thuisbasisteam ( net lekker vergaderd; ging een stuk sneller zonder jou.............. )

grt.

Rob

• 13 November 2013 - 11:14

Opa En Nana Van Linde. :

Lieve meid...wat leuk dat we je zo zien genieten.
    Veel plezier nog!

Samen Leven Doe Je Zo

In november 2013 gaan 28 vmbo leerlingen van 't Venster (Arnhem) en het Kandinsky College (Nijmegen) een week naar Suriname. Hier zullen ze in het kader van het project 'Samen Leven Doe Je Zo' samen met Surinaamse leerlingen van de Mulo Kerklaan (Paramaribo) werken aan dit project en kennismaken met de Surinaamse multiculturele samenleving. emailadres van het project: surinameproject@gmail.com Doelstelling van het project Samen Leven Doe Je Zo: Dit project speelt zich af rond het actuele thema van diversiteit. De huidige generatie jongeren groeit op in een multiculturele samenleving. Een deel van het politieke klimaat en bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland versterken echter niet altijd de vanzelfsprekendheid van zo’n samenleving, terwijl de jongeren hier toch nu en in de toekomst in moeten functioneren. Met dit project willen we leerlingen uit het vmbo laten kennismaken met de positieve kanten van diversiteit en wederzijds begrip, respect, waardering en de kennis van de diverse culturen vergroten. Het project Samen Leven Doe Je Zo is een onderdeel van het curriculum van het tweede leerjaar van 't Venster in Arnhem en het Kandinsky College in Nijmegen. Jaarlijks werken alle tweedejaars leerlingen van beide scholen (ca 200) aan dit project. De ambassadeurs van Samen Leven Doe Je Zo: Een uniek onderdeel van dit project is dat ca. 30 vmbo-leerlingen uit Arnhem en Nijmegen kunnen solliciteren op het ambassadeurschap van ‘Samen Leven Doe Je Zo’. Deze leerlingen verdiepen zich verder in de doelstellingen. Ook spelen ze langer een rol binnen de school rond dit thema. Rond dit ambassadeurschap werken we nauw samen met een mulo-school in Paramaribo. Suriname is een voorbeeldland als het gaat om de multiculturele samenleving. Het feit dat de Moskee en de Synagoge in Paramaribo naast elkaar staan is een symbool hiervan. Het is de bedoeling dat deze ambassadeurs als ze in het 3e leerjaar zitten in het kader van ‘Samen Leven Doe Je Zo’ op werkweek naar Suriname gaan waar ze samen met hun leeftijdsgenoten uit Paramaribo aan dit project zullen werken. We hebben dit ook al in 2005, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2012 gedaan. Suriname als voorbeeldland: De keuze voor een projectweek in Suriname is een heel bewuste keuze: Suriname is voorbeeldland binnen dit project, omdat daar mensen met veel verschillende culturele achtergronden op een prettige manier samenleven. Ze hebben respect voor hun eigen achtergrond èn die van anderen en voelen zich op de eerste plaats Surinamer. Onze leerlingen ervaren daar aan den lijve hoe multicultureel samenleven in ander land een vanzelfsprekenheid kan zijn.’Mijn zoon heeft rond dit onderwerp in een week meer geleerd dan in een jaar op school…….’ liet een ouder weten. Het feit dat in Suriname Nederlands wordt gesproken is erg belangrijk. De Nederlandse leerlingen werken een week samen met Surinaamse leeftijdsgenoten en door het ontbreken van een taalbarrière is er meteen contact en kunnen de Nederlandse leerlingen bijvoorbeeld lessen op de Surinaamse mulo probleemloos volgen. De ervaring leert dat dit een belangrijke succesfactor is voor deze projectweek. Internationalisering in het vmbo komt weinig voor. Het is juist voor deze doelgroep uniek om een projectweek te draaien in een Zuid Amerikaans land. In combinatie met de doelstelling van de projectweek draagt deze indrukwekkende ervaring veel bij aan hun ontwikkeling. Financiering van het project: Deelname aan de werkweek moet voor elke leerling financieel haalbaar zijn. De projectweek kan dan ook alleen jaarlijks plaatsvinden met behulp van aanvullende financiering door subsidies en sponsoring (een deel van de kosten wordt door de leerling zelf opgebracht door een spaarregeling en geldverdienacties) De werkweek in Suriname wordt mogelijk gemaakt door de financiële bijdrage van: Europees Platfom Oolgaardt Stichting Woningcorporatie Vivare Ankie Mensink fonds Woningcorporatie Talis Volkshuisvesting Arnhem Expanding Visions Firma Cruijssen Vandenberg-ID B.V. Tennet KPMG Van den Elsen Investeren in mensen Markies Ter Hoeve uitgevers Croes Bouwtechnisch Ingenieursbureau Vanerum Hefas branddetectie Toko Boeng International Tender Services (ITS) B.V. Aannemingsbedrijf van den Born B.V. Abdoel Surinaams Eethuis Bemiddelingsbureau Kouwer

Actief sinds 13 Okt. 2013