Dag 5: cultuur en geschiedenis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2013 - WaarBenJij.nu Dag 5: cultuur en geschiedenis - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Samen Leven Doe Je Zo 2013 - WaarBenJij.nu

Dag 5: cultuur en geschiedenis

Blijf op de hoogte en volg Samen Leven Doe Je Zo

14 November 2013 | Suriname, Paramaribo

Dit verslag staat er laat op, omdat we een aantal uren zonder internet zaten.....

Gisteravond hebben de leerlingen verslag gedaan van de huisbezoeken. Die leverden weer bijzondere ervaringen op, zoals een bezoek aan de vice-president in de Nationale Assemblee en een heuse kaaimannenjacht.
Vandaag weer een overvolle dag. We begonnen om 7.15 uur op de Mulo Kerklaan. Omdat wij er waren toch maar weer een vlaggenparade. Daarna ging de ene helft van de groep o.l.v. een Surinaamse docente met klei aan de slag. De andere helft ging schilderijen maken met Margreeth Fuykschot. De prachtige resultaten zijn op de foto’s te zien.
Daarna met de bussen naar de Petrus en Paulus Kathedraal. Een prachtige kerk, helemaal van hout. Het is het grootste houten bouwwerk van Zuid-Amerika. We kregen er een rondleiding en veel van de leerlingen en begeleiders staken om verschillende redenen een kaarsje op.
Vervolgens kregen de leerlingen van Jan Paul van Dooren een puzzeltocht die leidde naar Fort Zeelandia, een historische plek in Paramaribo. Daar hadden we een schaafijskaar geregeld. Edwin Enzerink, een docent van ’t Venster die de afgelopen jaren mee was naar Suriname, had geld mee gegeven om de groep op ijs te trakteren. Daarna hebben we het fort bezichtigd.
Toen lopend naar restaurant Popye’s, waar kip met friet en een drankje voor iedereen klaarstonden.
Dit restaurant zit op een centrale plek in de stad, bij hotel Krasnapolsky, dat iedereen hier kent. Daar hield steeds een van de begeleiders de wacht, terwijl de leerlingen gingen shoppen.
Om 17.00 stonden daar de busjes van Ricky klaar om de groep terug te brengen naar Stardust. Daar nog even zwemmen (het was vandaag gewoon lekker tropisch heet), eten, de laatste voorbereidingen voor de culturele morgen en koffers pakken. Dit is de laatste nacht in Stardust: morgen slapen in Palulu.

• 14 November 2013 - 01:25

Michiel Tollenaar:

Dat ziet er weer kleurrijk uit. Prachtig ook die houten bouwvallen! Slaap lekker deze laatste nacht in het hotel.

• 14 November 2013 - 06:42

Marieke:

Weer een geweldige dag, met veel indrukken. Nu naar de jungel, slapen in je hangmat tussen alle geluiden en geuren die daar bij horen. Heel veel plezier!

• 14 November 2013 - 07:03

Twan Van Den Hazelkamp:

Het is elke ochtend weer heerlijk opstaan met een nieuw verslag op de site! Dat ga ik volgende week missen. En ik niet alleen, het dagboek is al bijna 4200 keer bekeken! Nogmaals de complimenten voor de mooie verslaglegging.
    Ik wens alle deelnemers een goed verblijf in de jungle. Meneer Hendriks, in de jungle kun je heel goed vissen ;-).
    We kijken er allemaal naar uit om jullie weer in Nijmegen te mogen begroeten!
    Heel veel plezier tijdens het resterende deel van de reis!

• 14 November 2013 - 08:12

Anita Moeder Marielle:

Hallo allemaal. Weer prachtige foto,s bekeken...en Mariëlle je had goed geshopt. heb ik begrepen haah..Nog even genieten van deze laatste dagen in Suriname en vannacht slapen in de hangmatten...zal opnieuw een hele belevenis zijn!! Heel veel plezier en nog even genieten vd warmte als jullie terug komen zal het hier koud zijn.....xxx

• 14 November 2013 - 08:55

Geert, Rosa, Renate:

Wat een mooie kerk en huizen zijn daar. Mooi om te zien al is t op foto en video. En de ijs van Edwin zag er ook lekker uit! Geniet nog van jullie laatste dagen en nacht in de hangmat.

• 14 November 2013 - 08:56

Frank Van Beckhoven:

Zooo gaaf!
    Mag ik volgende keer mee...!

Veel plezier in de Jungle, zal wel lekker slapen!

• 14 November 2013 - 09:17

Amber, Ward En Ingeborg:

Wat hebben jullie toch ontzettend veel gezien, beleefd en geleerd.
    We zijn heel benieuwd naar alle verhalen want wat zullen jullie veel te vertellen hebben.
    Nogmaals dank voor de leuke foto's en verslagen elke dag, zo reizen we een beetje mee.
    Heel veel plezier in de jungle!

• 14 November 2013 - 10:33

Rob Van Buuren:

Leuke acties hoor! mooie plekjes, huizen en kerken / prachtige werkstukjes en natuurlijk eindelijk weer eens " normaal " eten.... Veel plezier nog!

• 14 November 2013 - 10:54

Berlinda (moeder Van Chelsey):

In 1 woord geweldig!!! wat een gigantische mooie dag hebben jullie weer gehad!!! En wat een creativiteit zeg...de schilderijen zijn super mooi geworden!!! SCHAAFIJS AHHHHHHH Heerlijk!!!! Ze zullen Edwin Enzerink dankbaar zijn!! De prachtige houten kerk zo mooi en zo indrukwekkend. Mijn complimenten naar de organisatoren toe die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt.Voor onze kinderen een hele verrijking deze hele mooie reis, maar voor ons als thuisblijvers ook. Want wat worden wij hier getrakteerd op mooie beelden en verhalen!! Ik wens jullie de komende dagen nog super veel plezier en geniet ervan samen!!! Want samen leven doe je zo!!!! Chelsey dikke kus en knuffel van ons allemaal

• 14 November 2013 - 11:34

Opa En Oma Marielle:

Hoi Mariëlle Weer prachtige foto's vooral de houten kerk opa zou hem graag willen zien.
    Jullie hebben weer veel opgedaan benieuwd naar alle verhalen.
    Vanavond in hangmatten slapen dat zal ook spannend zijn .Geniet nog lekker.
    Dikke xxxxxjes van ons

• 14 November 2013 - 13:32

Siem Kok:

Wat een prachtige foto's weer.
    Zeker de binnenopnames van de kathedraal zijn heel bijzonder.
    Ik wens jullie allemaal morgen een lekkere uitustdag.

• 14 November 2013 - 14:12

Frans (vader Naomi):

ik wens jullie allemaal een leuke dag en nacht in Palulu.
    en een goede reis terug geniet er nog van de laatste 2dagen
    groetjes dikke kus naomi

• 14 November 2013 - 14:35

Lucie (tante Van Luca):

Wat doen jullie toch ontzettend veel indrukken op en wat een schat van informatie krijgen jullie, in betrekkelijk weinig dagen.
    Dit blijft voor altijd in jullie gedachte ook al zouden jullie 80 jaar mogen worden.
    Geniet nog van het heerlijke weer daar, want hier is het echt Sinterklaas weer geworden regen en wind.
    Jullie zullen het koud krijgen a.s. zaterdag.

Nou Luca deze reis is misschien wel een idee voor een familie (reis) i.p.v. familiedag in Den Bosch b.v. en dan mag jij onze reislijster worden, hier thuis vinden ze het allemaal een goed idee nu Opa en Oma nog!!!!!!!!!!!!

Een hele goede terugreis voor jullie allemaal .

Veel liefs Marcel, Lucie, Kim, Tom ,Bo en Fleur

• 14 November 2013 - 14:35

Lucie (tante Van Luca):

Jullie zullen het koud krijgen a.s. zaterdag.

Een hele goede terugreis voor jullie allemaal .

Veel liefs Marcel, Lucie, Kim, Tom ,Bo en Fleur

• 14 November 2013 - 17:42

Willian:

Bijna voorbij nu nog een hele speciale avond en nacht
    , Wij als thuisblijvers hebben het als heel intens ondervonden, laat staan hoe jullie het hebben ervaren.
    Erg benieuwd hoe jullie terug komen en hoe dit jullie vormt als jonge volwassenen en mensen.veilige reis terug

• 14 November 2013 - 19:31

Heidy Moeder Van Bob:

Wat hebben we van jullie genoten. Een groot compliment voor de organisatie. Geweldig. En wat ze mee naar huis nemen is hopelijk een warm hart voor dit mooie land Suriname. Een nieuwe levenservaring en een prachtige herrinnering. Nu lekker de hangmat in , nog even genieten. Goede terugreis en tot zaterdag.

• 14 November 2013 - 20:10

Trudie Van Biesen:

Wat een geweldige kleurrijke ervaring voor allemaal! Om nooit te vergeten! Veel plezier nog even t laatste stukje, en een veilige thuiskomst voor iedereen.

Samen Leven Doe Je Zo

In november 2013 gaan 28 vmbo leerlingen van 't Venster (Arnhem) en het Kandinsky College (Nijmegen) een week naar Suriname. Hier zullen ze in het kader van het project 'Samen Leven Doe Je Zo' samen met Surinaamse leerlingen van de Mulo Kerklaan (Paramaribo) werken aan dit project en kennismaken met de Surinaamse multiculturele samenleving. emailadres van het project: surinameproject@gmail.com Doelstelling van het project Samen Leven Doe Je Zo: Dit project speelt zich af rond het actuele thema van diversiteit. De huidige generatie jongeren groeit op in een multiculturele samenleving. Een deel van het politieke klimaat en bepaalde maatschappelijke ontwikkelingen in Nederland versterken echter niet altijd de vanzelfsprekendheid van zo’n samenleving, terwijl de jongeren hier toch nu en in de toekomst in moeten functioneren. Met dit project willen we leerlingen uit het vmbo laten kennismaken met de positieve kanten van diversiteit en wederzijds begrip, respect, waardering en de kennis van de diverse culturen vergroten. Het project Samen Leven Doe Je Zo is een onderdeel van het curriculum van het tweede leerjaar van 't Venster in Arnhem en het Kandinsky College in Nijmegen. Jaarlijks werken alle tweedejaars leerlingen van beide scholen (ca 200) aan dit project. De ambassadeurs van Samen Leven Doe Je Zo: Een uniek onderdeel van dit project is dat ca. 30 vmbo-leerlingen uit Arnhem en Nijmegen kunnen solliciteren op het ambassadeurschap van ‘Samen Leven Doe Je Zo’. Deze leerlingen verdiepen zich verder in de doelstellingen. Ook spelen ze langer een rol binnen de school rond dit thema. Rond dit ambassadeurschap werken we nauw samen met een mulo-school in Paramaribo. Suriname is een voorbeeldland als het gaat om de multiculturele samenleving. Het feit dat de Moskee en de Synagoge in Paramaribo naast elkaar staan is een symbool hiervan. Het is de bedoeling dat deze ambassadeurs als ze in het 3e leerjaar zitten in het kader van ‘Samen Leven Doe Je Zo’ op werkweek naar Suriname gaan waar ze samen met hun leeftijdsgenoten uit Paramaribo aan dit project zullen werken. We hebben dit ook al in 2005, 2007, 2008, 2009, 2010 en 2012 gedaan. Suriname als voorbeeldland: De keuze voor een projectweek in Suriname is een heel bewuste keuze: Suriname is voorbeeldland binnen dit project, omdat daar mensen met veel verschillende culturele achtergronden op een prettige manier samenleven. Ze hebben respect voor hun eigen achtergrond èn die van anderen en voelen zich op de eerste plaats Surinamer. Onze leerlingen ervaren daar aan den lijve hoe multicultureel samenleven in ander land een vanzelfsprekenheid kan zijn.’Mijn zoon heeft rond dit onderwerp in een week meer geleerd dan in een jaar op school…….’ liet een ouder weten. Het feit dat in Suriname Nederlands wordt gesproken is erg belangrijk. De Nederlandse leerlingen werken een week samen met Surinaamse leeftijdsgenoten en door het ontbreken van een taalbarrière is er meteen contact en kunnen de Nederlandse leerlingen bijvoorbeeld lessen op de Surinaamse mulo probleemloos volgen. De ervaring leert dat dit een belangrijke succesfactor is voor deze projectweek. Internationalisering in het vmbo komt weinig voor. Het is juist voor deze doelgroep uniek om een projectweek te draaien in een Zuid Amerikaans land. In combinatie met de doelstelling van de projectweek draagt deze indrukwekkende ervaring veel bij aan hun ontwikkeling. Financiering van het project: Deelname aan de werkweek moet voor elke leerling financieel haalbaar zijn. De projectweek kan dan ook alleen jaarlijks plaatsvinden met behulp van aanvullende financiering door subsidies en sponsoring (een deel van de kosten wordt door de leerling zelf opgebracht door een spaarregeling en geldverdienacties) De werkweek in Suriname wordt mogelijk gemaakt door de financiële bijdrage van: Europees Platfom Oolgaardt Stichting Woningcorporatie Vivare Ankie Mensink fonds Woningcorporatie Talis Volkshuisvesting Arnhem Expanding Visions Firma Cruijssen Vandenberg-ID B.V. Tennet KPMG Van den Elsen Investeren in mensen Markies Ter Hoeve uitgevers Croes Bouwtechnisch Ingenieursbureau Vanerum Hefas branddetectie Toko Boeng International Tender Services (ITS) B.V. Aannemingsbedrijf van den Born B.V. Abdoel Surinaams Eethuis Bemiddelingsbureau Kouwer

Actief sinds 13 Okt. 2013